27-28-29 feb

JAMBOOOOO!

35 grader och sool har vi här, brännskador blandat med solbränna, svett, vatten, varma vindar, coca cola, choklad, musik och very much luxury.

Jag börjar med att nämna frukost och middagsbuffén igen. Allvarligt. Hade jag haft det såhär varje dag... Ja, ni som känner mig, hade kunnat säga att jag hade levt i himmelriket. Det tar liksom aldrig slut. Vill smaka på allt, det är ju det en buffé är till för, men det är så mycket att man inte kan helt enkelt.

Middagarna skiftar också i utbud var kväll. Vi har fått smaka på Italian, African, Oriental, Caribian och International än sålänge.

Allt görs framför ögonen på en. Ska man ha bacon till frukost säger man hur många man vill ha så steker kocken det. Samma sak på kvällarna. En stor hel fisk, fångad för dagen, hänger i ett snöre så skalas kött av och steks. Samma sak med kött. Fräckt och fräscht.

Annars då. Jo, vi sover ca 50% av timmarna och är vakna 50%. Utan att skämta. Brände oss första dagen, fick köpa ny solkräm dagen därpå och den kosta fan spänn på hotellet!!! Men det var det VÄRT. Solfaktor 30 here we come!

Solat ca 1 dag sammanlagt för det är sååå varmt. Inte så konstigt då man kommer från -15 från berget till +35 här vid kusten.

Har aldrig varit någonstans där ALLA, ALLA utom 1, max 1 (kvinnan i shoppen) är trevliga och glada. Det är galet så hjälpsamma, vänliga och sprudlande av glädje all personal har. Blir så himla glad. Det är så livet ska vara.

Igår vart vi på en utflykt, halva dagen i Stown Town och halva dagen på Prison Island. Dagen innan tog jag och pappa en promenad in till... några hus... utanför hotellet.

Vi fick lite spel på att bara vara "inlåsta" så vi frågade om det var ok att ta en tur ut till "town" (jag behövde cashewnötter haha) och då fick vi till svar ... "town... hmm.. we prefer to call it... village... a small village" och mycket riktigt, det var det.

Ett litet kall av slummen tyvärr, menmen.. Vi blev haffade av fem boys som visade oss runt. Deras "local bar", små små shoppar, hus osv. På tillbakavägen så hittade vi äkta aloe vera som vi bröt av och smörjde på vår solbränna. Skönt. Fick även en "maraccas" av den ena killen som sa att de små barnen använde de till att leka med. Torkat stort löv med små korn i. Tänker att jag ska ha det hängandes i mitt barns rum sen (det är väldigt fint).

Stown Town och Prision Island var en väldigt lärorik tur. Slutar aldrig förundras och förtjusas av kontrasterna mellan oss och Afrika. Jag bara älskar den kontinenten. Skulle vilja åka igenom land för land.

På Prison Island så fick vi se jättesköldpaddor. Herre min skapare var stora de var. Jisses. Den äldsta var runt 200 år och den minsta bara någon månad. Dessa vi fick se var sötvattenssköldpaddor.

Prison Island är en ö som byggdes som fängelse, men innan det skulle öppnas så blev det istället "konsul mattehws residence". Mattehew fick landsköldpaddorna som en present ifrån Seyshellerna.

I Stown Town besökte vi en marknad full med färsk fisk, färskt kött, grönsaker och frukter i massor, kryddor i massor, nötter osv. Vi besökte också sångaren i Queen -Freddie Mercurys, barndomshus. Han dog i AIDS för ca 25 år sedan.

Vi besökte också Princess Salmes barndomshem. Riktigt cool historia. Hon bodde i ett hus bredvid det tyska konsulatet, vart på Sapme fattade tycke för en av de tyska arbetarna där. Hennes kärlek blev besvarad, de blev gravida och fick barn, en skamm så de flydde till Tyskland, där mannen kom ifrån. Där stannade dom några år. Sen tyvärr så dog mannen i en olycka och då bestämde Princess Salme sig för att återvända, med sina tre barn då födda, men det kunde hon inte göra med risk för att bli stenad till döds för sveket mot sin tro.
Men hon lärde sig läsa, skriva och utbilda sig och återvände som en stark kvinna som än idag symboliserar enormt mod och styrka hos kvinnor.

Idag, måndag, sista heldagen blir det poolhäng, friterad räkcoctail, kanske en kula glass och chill mc dill deluxe!

SULTAN SANDS

GODMORGON!

Imorse vaknade jag tidigt och kunde inte somna om. Såg att klockan stog på 06,13 och då slog det mig att solen går upp runt 06,20-06,30. Smög upp ur sängen, slängde på mig en sval klänning, tog min kamera, tassade ut och gick bort emot havet. Still, tyst, vackert. Bara någon minut efter att jag kommit fram visade sig solen. Dock stora moln ivägen, synd men fortfarande vackert.

Väl tillbaka gick jag och la mig igen och sov en stund till. Klockan nio gick pappa och jag ner till frukostbuffen och åt oss proppmätta. Lika smarrigt som igår.

När buffen stängde hände VÄRLDENS ballaste sak, (hahahahahahaha). Jag frågade en av servitriserna om hon kunde ta en bild på mig och pappa, och mycket vänligt så gjorde hon det.

- Två kort knäppta vid bordet.

Hon pekade på en "innerträdgård" bakom oss och sa att vi kunde ta ett kort där också, så vi gick dit. Hon knäppte ett kort till sen gav hon mig en stog korg med färgglada blommor. (här tänkte jag "hmm okej hon vill nog ta typ modellbilder", så hon tog två bilder till. Sen sa hon att jag skulle sätta mig på knä och då fatta jag inte riktigt hur hon menade så jag såg väl förvirrad ut, ja pappa lika så. Då säger hon - " mama sit down, weddingpicture"

HAHAHAHAHAHHAAHAHA!!!

Pappa fick en blick som om han ville kräka rakt ut och händer fram som stopptecken skrikandes:

- "NOOOOOO, NOOO WEDDINGPICTURE! She's my daughter" säger pappa och jag dööööör av skratt. Hon bara "Ohhhh, I'm sorry I'm sorry" o skrattar också...

Jag ger henne blommorna och jag får min kamera sen går vi. Hahahaha skrattar ihjäl mig när jag skriver detta 😂 så jäkla fel!!! Jag dör!!!

ZANZIBAR

Godmorgon Godmorgon!
Vad kul att så många hittade in på bloggen igår och läste om vårat äventyr :)
Som tidigare skrivet så kommer det dag för dag när jag har tid över. Just nu är det relaxing på Zanzibar som gäller.

Vi tog flyget från Tanzania 17,30 och landade på Zanzibar 18,30. En kaffe och en påse cashewnötter fick vi som snacks (happy).
FUKTIGT, är vad det är här, och vaaaarmt. Inget klagande ;) men det är riiktigt fruktigt, så kläderna fastnar på kroppen haha.
Menmen, en timmes taxifärd till hotellet (sultan sands) och WOW. Det här är L-Y-X!
Både jag och pappa kände bara "Ska vi bo här? Så som vi ser ut?" ... Svettiga och jävliga 😂

Väl inne i receptionen blev vi varmt välkomnande och visade till vårt rum. En riktigt fin bungalow.
Frukost och middag har vi inkluderat och när vi då nådde hotellet undrade vi hur länge middagen varade och de sa då till halv tio.
Det blev en snabbvisit i bungalown, lämna väskorna och sedan ut till kvällens buffé.

HALLELUJA!
MAAAAAT!
MYCKET MAAAAT!
MYCKET DESSERT!
I'M IN HEAVEN :)

Sång och hålligång vid hotellets pool, precis intill stranden. Vackert!
Här kommer vi trivas.

En natt är soven här, och ja, I was sleeping like a baby.